Praatpalen verdwijnen: CBR past theorie-examen aan

praatpaal, rijkswaterstaat

Vanwege het verdwijnen van de praatpalen per 1 juli, past het CBR de theorie-examens aan. Vanaf maandag 16 januari zijn er geen vragen meer over de praatpalen in de examens. Na ruim vijftig jaar neemt Rijkswaterstaat afscheid van de gele installaties. De mobiele telefoon en nieuwe technologieën in de auto hebben de praatpaal volgens Rijkswaterstaat overbodig gemaakt. 

Vanaf 1 juli is het niet meer mogelijk om een pechmelding via de praatpalen door te geven. Vanaf die datum worden de in totaal 3300 palen uitgeschakeld en geleidelijk verwijderd door Rijkswaterstaat. Dat verwijderen gaat ongeveer drie maanden duren. Met deze maatregel wordt jaarlijks ongeveer 1 miljoen euro bespaard.

Mobieltje

Verreweg de meeste weggebruikers gebruiken hun mobiele telefoon als ze met pech langs de weg staan en dit aantal neemt nog steeds toe, meldt Rijkswaterstaat. Daarnaast beschikken nieuwe auto’s steeds vaker over technologieën om hulp in te roepen. De praatpalen worden dus steeds minder gebruikt en het onderhoud en de telecomverbindingen brengen hoge kosten met zich mee.

Vanaf 1 juli moeten weggebruikers met eigen middelen hulp inroepen als ze bij pech of een ongeval stranden langs de snelweg. Rijkswaterstaat adviseert de bestuurder:

  • altijd een opgeladen mobiele telefoon bij zich te hebben
  • het telefoonnummer van een pechhulpverlener paraat te hebben
  • indien mogelijk door te rijden naar een pechhaven, parkeerplaats of benzinestation;
  • bij een pechgeval of incident direct achter de vangrail te gaan staan met een veiligheidshesje aan en zo snel mogelijk hulp laten komen
  • Lukt het niet om door te rijden naar een veilige plek zoals een pechhaven of parkeerplaats, dan wordt geadviseerd de auto zo veel mogelijk rechts van de snelweg stil te zetten met alarmlichten aan. Stap voorzichtig uit, ga achter de vangrail staan en bel een pechhulpdienst

Hulp komt niet vanzelf

Rijkswaterstaat benadrukt bovendien dat de aanwezigheid van weginspecteurs en camera’s boven de snelweg geen garantie bieden dat er vanzelf hulp wordt geregeld. Langs de weg gaan lopen om in het zicht van een camera te komen heeft dan ook geen zin en is gevaarlijk.

Bron: Verkeerspro

Geplaatst in Uncategorized.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *